دسته‌بندی نشده

تفاوت عطر مردانه و زنانه چیست؟

 به‌طور کلی،‌ تفاوت عمده بین عطرهای مردانه و زنانه به نوع نت‌های استفاده‌شده در عطرها برمی‌گردد. عطرهای زنانه معمولا حاوی نت‌های میوه‌ای و گل‌فام هستند تا از این طریق مردان را به‌سوی زنان جذب کنند. عطرهای مردانه هم معمولا از نت‌های خاکی‌ـ‌زمینی، چرمی و چوبی برای جذب زنان استفاده می‌کنند.

 

جدای از نت‌ها،‌ شاید تنها تفاوت دیگر عطرهای مردانه و زنانه به فرایندهای برندسازی، تبلیغات و بازاریابی محدود شود. وقتی که برندهای مشهور عطرهای مردانه را به بازار عرضه می‌کنند، معمولا از عناصر مردانه در چارچوب‌های تبلیغاتی کمک می‌گیرند. این کار عمدتا با تصویرسازی‌های بی‌نقص از مردان ایده‌آل و استثنایی (و بیشتر هم با حضور بازیگران یا مدل‌های مشهور) انجام می‌گیرد. چنین ترفندهایی نهایتا یک دلیل واضح و روشن دارند: وسوسه کردن یا متقاعد کردن مردان برای خرید آن عطر. قضیه در مورد عطرهای زنانه نیز از همین قرار است.

 

چگونه تشخیص بدهیم که یک عطر برای مردان است یا برای زنان؟

بیشتر ما هنگام انتخاب عطرها معمولا می‌خواهیم عطری بخریم که با جنسیت خودمان تناسب داشته باشد، اما گاهی اوقات هم پیش می‌آید که بعضی افراد سراغ عطرهای مخالف جنسیت خودشان می‌روند. در هر صورت، همه ما در درجه اول باید بدانیم که چطور تفاوت میان عطرهای زنانه و مردانه را تشخیص بدهیم و بعد به خرید عطرها فکر کنیم.

راه‌های زیر به شما آموزش می‌دهند که آیا عطر مورد نظرتان برای مردان طراحی شده است یا برای زنان.

1. نت‌های موجود در عطرها

یکی از روش‌های واضح برای تشخیص جنسیت عطرها، نگاه کردن به نت‌های موجود در آنها است. با یک جست‌وجوی ساده در سایت عطرافشان می‌توانید اطلاعات خوبی درباره جزئیات نت‌های استفاده‌شده در عطرهای مختلف به‌دست بیاورید. قبلا هم گفتیم که عطرهای زنانه معمولا از نت‌های میوه‌ای و گل‌فام استفاده می‌کنند. پس اگر به نت‌هایی مانند اسطوخودوس، ‌رز، پرتقال، توت‌ها یا دیگر نت‌های میوه‌ای و گل‌فام برخورد کردید، به احتمال بسیار زیاد با یک عطر زنانه مواجه هستید. به همین ترتیب، ‌اگر عطر مورد نظرتان حاوی نت‌های چوب سدر، چوب صندل، ‌مشک، چرم، تنباکو یا دیگر نت‌های خاکی‌ـ‌زمینی بود، به احتمال بسیار زیاد یک عطر مردانه پیش روی شماست.

با این‌حال، تکیه کردن یک‌جانبه بر نت‌های درون عطرها روش مطمئن و بی‌نقصی برای تشخیص جنسیت آنها نیست، زیرا نت‌هایی هم وجود دارند که به‌طور مشترک در عطرهای زنانه و مردانه کاربرد دارند، مثل نت‌های مرکباتی (اگرچه نت‌های مرکباتی عمدتا در عطرهای مردانه یافت می‌شوند، اما گاهی اوقات در عطرهای زنانه هم به‌کار می‌روند).

2. نوع عطر

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید، نوع عطر است. اگر کلمه «کلون» (Cologne) در بسته‌بندی عطر پیش روی شما مشاهده شود، به احتمال زیاد برای مردان طراحی شده است. در ایالات متحده آمریکا، عبارت «کلون» همیشه برای عطرهای مردانه به‌کار می‌رود. اگرچه این محصولات بیشتر برای آقایان طراحی می‌شوند، اما نکته جالب دیگر این است که آمریکایی‌ها به دیگر انواع عطرهای طراحی‌شده برای مردان هم (مانند محصولات ادو تویلت) ‌همچنان کلون می‌گویند!

با این‌حال، «کلون» درواقع مخفف عبارت «ادو کلون» (Eau de Cologne) است که در کنار ادو تویلت و ادو پارفیوم به‌عنوان یکی از انواع عطرها شناخته می‌شود. همان‌طور که گفتیم، ادو کلون‌ها معمولا برای مردان طراحی می‌شوند. پس اگر دنبال عطرهای مردانه هستید، ‌محصولات ادو کلون قطعا انتخاب ایده‌آلی برای شما خواهند بود.

بعضی افراد تصور می‌کنند که محصولات ادو پارفیوم صرفا برای زنان طراحی می‌شوند، درحالی که این عبارت فقط به غلظت محصول مورد نظر اشاره دارد و نه به جنسیت آن. پس امکان ندارد که بتوانید مردانه یا زنانه بودن یک عطر را براساس غلظت ادو پارفیوم آن تشخیص بدهید.

3. نام عطر درج‌شده روی بسته‌بندی

با کمک روش دوم که توضیح داده شد، همچنان نمی‌توانید تشخیص بدهید که یک عطر برای مردان طراحی شده است یا برای زنان، چون همه عطرها که در گروه ادو کلون‌ها قرار نمی‌گیرند! اگر به محصولات ادو تویلت (EDT) یا ادو پارفیوم (EDP) علاقه‌مند هستید و می‌خواهید بدانید که عطر پیش روی شما برای مردان طراحی شده یا برای زنان، بهترین راه این است که به برچسب یا لیبل بسته‌بندی عطرها دقت کنید.

اگر از کلمه «فمه» (Femme) استفاده شده باشد، یعنی عطر مورد نظرتان برای زنان طراحی شده است. به همین ترتیب، اگر از کلمه «هومه» (Homme) استفاده شده باشد، پس با یک عطر مردانه طرف هستید.

گاهی اوقات هم ممکن است که هیچ کدام از این کلمات در محصولات ادو تویلت یا ادو پارفیوم به‌کار نرفته باشند. در این صورت بهتر است از مسئولان فروشگاه درباره این موضوع سوال کنید. اگر هم آنلاین خرید می‌کنید، ‌به‌راحتی می‌توانید صفحه جزئیات هر محصول را باز کنید و توضیحات ارائه‌شده و بخش پرسش و پاسخ هر محصول را با دقت بخوانید.

در بعضی از موارد هم ممکن است که عطر مورد نظرتان در گروه عطرهای یونی (مشترک برای مردان و زنان) قرار داشته باشد و هیچ چیزی درباره جنسیت مناسب برای استفاده از آن پیدا نکنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *